۱۵ آبان ۱۳۸۳، ۱۲:۴۱

رئيس جمهور در مراسم شب قدر در حرم امام خميني (ره ) (مشروح ):

على (ع ) الگوواسوه بي همتايي براى همه انسانهايى است كه مي خواهند بنده خوب خدا باشند / تروريسم دولتي اسرائيل مظهر ستم جهاني است

سيدمحمد خاتمي رئيس جمهورطي سخناني با بيان اين مطلب كه در بينش الهي و انساني، هستي با عدالت همراه است، گفت: عدالت ازمهمترين ويژگيهاى شخصيتى حضرت على(ع ) بشمار مي رود و عدالت علي مبتني بر بنياد، قدرت سياسى وخواست ورضايت مردم است.

به گزارش خبرنگارسياسى" مهر" سيد محمد خاتمى درمراسم شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان درحرم مطهر امام خميني (ره)كه در جمع عزاداران اميرمومنان سخن مي گفت، افزود: عدالت درتمام طبيعت جاري است وجريان تمام امورعالم برپايه عدالت است.
وى با بيان اين مطلب كه درحكومت، رضايت مردم شرط است، تصريح كرد: اگرمردم نسبت به كسى اجماع كردند، راى دادند و اورا به امامت وحكومت برگزيدند، اين حكومت مورد رضايت خدا است. قدرتى كه على انسان كامل، ولى خدا وبنده خالص در محورآن است، اگرمردم نخواهند، اوبه خود حق نمي دهد كه حكومت خود را برمردم تحميل كند.
خاتمي به سخنان امام راحل درخصوص بحث مرجعيت ورهبرى اشاره كرد وگفت: درزمانى كه بحث مرجعيت به عنوان يكي ازشروط براى رهبرى مطرح شده بود، امام فرمودند كه اين، مساله را مشكل مي كند. همين كه مجتهد جامع الشرايط باشد ولو اينكه اعلم ومرجع نباشد، كافى است.

رئيس جمهور افزود: امام مي فرمايد مجتهدى كه خبرگان ملت برگزينند، چون خبرگان منتخب مردم هستند قهرا اومورد رضايت و راى غيرمستقيم مردم است وحكم اونافذ است، يعنى اگرمجتهد را مردم نخواهند، حكم اونافذ نيست.
رييس جمهورى در ادامه سخنانش به عدالت حضرت على(ع ) حتى دربرخورد بامخالفانش اشاره كرد وگفت: على (ع ) توانست افرادي را كه عليه اوقيام كرده بودند، با روش عادلانه خود كاهش دهد.

خاتمى يادآورشد: على(ع )با روش عادلانه والهى خويش ونه با جنگ وشمشير، توانست مخالف ومعاند را به موافق تبديل كند.

رييس جمهورى به مساله " خوارج " اشاره كرد وگفت: بينش خوارج ، بينش براندازى بود، اما امام على (ع ) گفت اگرآنها كارى با ما نداشتند مانيزبا آنها كارى نداريم واگرعليه ما تبليغات كردند، ما نيزبا آنها صحبت مي كنيم وفكررا با فكرجواب مي دهيم، اما اگرشمشيركشيدند، با آنها مي جنگيم.

وى دربخش ديگرى ازسخنانش به نظامهاى توتاليتر اشاره كرد وافزود: درچنين نظامهايى به بهانه اينكه نان به انسانها بدهند، حرمت انسانها، آزادى و حق حاكميت مردم بر سرنوشت خويش وهويت فرهنگى وآزادى فكر كردن را ازآنان گرفتند وحتى آنطور كه بايد و شايد، نان نيز به مردم ندادند.

خاتمى گفت: اما هدف مكتبهاى الهى كه حضرت على(ع ) نماينده آن است، جامعه اى است كه درآن " آزادگان سير" حكومت مي كنند نه آزادگان گرسنه ونه بردگان ومزدوران سير. وى اضافه كرد: حتى جامعه برخوردارازآزادگان گرسنه برجامعه سيران برده فضيلت دارد، چرا كه آزادى وآزادگى، قلب و روح انسان است.

رييس جمهورى افزود: حكومت اسلامى مطلوب، درآن است كه انسانها آزاده سيرباشند، يعنى بنده هيچكس جزخدا نباشند وهيچ سلطه اى را نپذيرند وبتوانند نيازهاى خود را برآورده كنند وپيشرفت علمى واخلاقى واجتماعى داشته باشند وازيك زندگى آبرومندانه برخوردارباشند.

خاتمى دربخش ديگرى ازسخنانش عدالت اقتصادى را ملموس ترين وجه عدالت دانست وخاطرنشان كرد: احترام به انسان در درجه نخست تامين نيازهاى مادى اوست. جامعه اى كه درآن فقير است، آن جامعه، جامعه اى غيرعادلانه است، جامعه اى كه بخشى ازآن، ازسيرى درحال انفجار است و بخش ديگرازبرآورده ساختن ابتدايي ترين نيازهايش عاجز است، جامعه غيرمطلوب وغيرعادلانه اى است.

وى گفت : جامعه اى كه درآن فرزندان ثروتمندان ازخوش گذرانى، اسراف و تبذيردرمعرض خطروبيماريهاى گوناگون قرار مي گيرند، اما درگوشه ديگرجلوى چشم مادر طفلى پرپرمي زند وبخاطرنداشتن پول داروجان ميدهد، يك جامعه وحشيانه وجنگلى است.

خاتمى افزود: هيچ كس ترديد ندارد كه عدالت اقتصادى، امرمهم ووجه مهم عدالت است، اما عدالت فقط درعدالت اقتصادى نيست و متاسفانه با اين يك نوع ظلم وستم بزرگى برجامعه بشرى تحميل شد.

خاتمى دربخش ديگرى ازسخنانش به دغدغه هاى حضرت على (ع ) درخصوص تبعيض اجتماعى، فقروتلاش براى بالابردن زندگي اجتماعى مردم اشاره كرد وگفت: همه كسانى كه تحت حكومت حضرت على بودند، ازسرپناه ونان گندم برخورداربودند كه اين مساله نشان ازاهميت عدل اقتصادى دربينش حضرت على(ع ) دارد.

وى همچنين ازامام على بن ابيطالب بعنوان قرآن ناطق، مجسمه ديانت و تجسم شب قدرنام برد وتصريح كرد: بعد ازپيامبر اكرم، على (ع ) انسان كامل وانسان بزرگ تاريخ بشرى است. وى با بيان اين مطلب كه همه جهات و شئون زندگى امام على، درس آموزوبرخوردارازعظمت است، خاطرنشان كرد: حضرت على (ع ) الگوواسوه بي همتايي براى همه انسانهايى است كه مي خواهند بنده خوب خداوند باشند ورضايت خداوند را جلب كنند.

رييس جمهورى همچنين ازعدليه وعقليه به عنوان دوويژگى مذهب تشيع نام برد وگفت: درميان فرقه هاى مختلف، شيعيان به عدليه وعقليه معروف هستند، يعنى اينكه شيعه بردوعنصرعقل وعدل تكيه ويژه اى دارد.

رييس جمهورى با اشاره به ديدگاههاى استاد شهيد مرتضى مطهرى دراين خصوص گفت: به گفته استاد شهيد مطهرى، عدالت در سلسله علل احكام قرار دارد نه آنكه هر چه خدا حكم كند آن عادلانه ميشود، بلكه آنچه عادلانه است خدا به آن حكم ميكند.

وى افزود: اگر اين ديدگاه را عالمان ما به دقت مورد عنايت قراردهند، تحول عظيمى درفقه شاهد خواهيم بود و فقه اين توان را پيدا ميكند كه درهمه اعصار وقرون بتواند پاسخگوى نيازهاى انسان باشد. خاتمى يادآورشد: اين ديدگاه واعمال آن شجاعت ميخواهد و فقيهى مثل امام راحل است كه با بينايى كامل واعتقاد شديد به مبانى فقه وفكر اسلامى، آنجا كه به نظر تازه اى مي رسد، با كمال شجاعت بيان ميكند.

رئيس جمهوردر ادامه بااشاره به شجاعت امام راحل دربيان نظريات فقهى تصريح كرد: مطمئنم اگراين شجاعت نبود امروز جامعه ما با مشكلات بزرگى روبروبود.
خاتمى گفت : امروز نظرياتى كه درجمهورى اسلامى نسبت به زنان، امور اقتصاد وبسيارى ازمسائل درسياست داخلى وخارجى مطرح است، برخى ازآنها مسائلى است كه امام با شجاعت بيان كرد وبا توجه به شرايط زمان ومكان حكم را بيان كرد.

رييس جمهورى درادامه سخنانش به عادتها وسنتها اشاره كرد وافزود: دلبستگى به عادتها وسنتها سبب ميشود انسان حقايق را به نفع عادتهاى خود صرفنظر كند. بسيارى ازگرفتاريهاى ما همين عادت پرستى وسنت پرستى است كه پيامبران براى مبارزه با آن آمده اند. عادتها وسنتهايى كه در يك زمان كارآمد وكارسازبوده اند، ولى با گذشت زمان كارايى خود را ازدست مي دهند.

وى دربخش ديگرى ازسخنانش به مبحث " عدل " و فضيلت فردى و اجتماعى اشاره كرد وگفت: فضيلت فرد، ظلم نكردن وتن ندادن به ظلم است، اما فضيلت فردى،عين فضيلت اجتماعى نيست.

رييس جمهورى افزود: دردوران اخير يك مغلطه پيش آمده كه گرفتاريهايى هم ايجاد كرده است وآن اينكه وقتى نزد افكارعمومى گفته ميشود عدالت، فورا بنظرميرسد كه عدالت يعنى عدالت اجتماعى وعدالت اجتماعى هم يعنى عدالت اقتصادى. 

رئيس جمهور درادامه اظهارداشت : مغالطه اين است كه عدل را عين عدل اقتصادى بدانيم وساير وجوه عدالت را درنظرنگيريم و اين ناشى ازنوعى سطحى نگرى وناشى ازفضاى تبليغاتى بسيارگسترده وطوفانى است كه ماركسيست ها دردنيا ايجاد كردند.

خاتمى گفت: اين مغالطه متاسفانه چون ازنظرشعارى زيبا بود، درخيلى جاها نفوذ كرد وشايد امروزوقتى ميگويند عدالت، فورا عدالت اقتصادى درنظرآيد. 

وي با اشاره به اينكه امروزدرصحنه‌ بين‌المللي آپارتايد و تبعيض وجود دارد، گفت: قدرتي كه همه امكانات را دارد، براي تامين منافع خود به خود حق جنگ، اشغال، سركوب و تحميل را مي ‌دهد كه اين بدترين شكل ستم حاكم بردنياست.

خاتمي با يادآوري فرا رسيدن روزجهاني قدس تاكيد كرد: انشاءالله جمعه‌ هفته آينده مردم ما وملتهاي مسلمان براي ابراز همدلي با ملت مظلوم فلسطين وابراز انزجار و نارضايتي و محكوم كردن جنايات انجام شده درسرزمين اشغالي به ميدان خواهند آمدند.

رييس‌جمهور وجود تروريسم دولتي اسرائيل را مظهر ستم جهاني عنوان كرد وافزود: اينها مورد حمايت همه‌جانبه‌ كساني است كه مدعي‌اند براي آزادي و دموكراسي جنگ به راه مي‌اندازند، اشغال مي‌ كنند و حكومت هايي كه نمي‌ پسندند سركوب مي‌كنند. اين بدترين وجه ستم دردنياي امروز است و اگر ملت ما مي‌گويد كه فلسطين بايد آزاد شود وجلوي توسعه ‌طلبي‌ هاي اسرائيل مي‌ايستد براي اينست كه عدالت ‌طلب است.  تا زماني كه درصحنه بين‌المللي اين بي‌عدالتي وجود داشته باشد، انسان روي خوش نخواهد ديد.

خاتمي تصريح كرد : مردم جمعه‌ هفته‌ آينده فرياد عدالتخواهانه خود وفرياد حمايت ازمظلوم وفرياد محكوم كردن ستم، اشغال، تروروتروريسم دولتي را برآورند. لازم به يادآوري است:دراين مراسم كه جمعى ازشخصيت هاى سياسى، فرهنگى ودينى نظام حضورداشتند ، شركت كنندگان به مناسبت سالروزشهادت مولى الموحدين حضرت على (ع ) به سوگوارى پرداختند.

کد خبر 127342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha